OK-VHF club

VHF Aurora:status
E-skip 2 m:status
E-skip 4 m:status
Solar X-rays:status
Geomag.Field:status
CURRENT MOON PHASE
Nejnovější ceny:
NOVINKY-AKCE-VÝPRODEJ

Logo-GES

 

Test Airscoutu na 13cm

(Od: OK1DFC Téma: Krátké zprávy Zveřejněno: 19. 10. 2016)

Test Airscoutu na 13cm

 

Jelikož Hermann DL2NUD onemocněl a na pásmu 2320 MHz se neobjevil, testoval jsem místo EME provozu tropo příjem majáků v pásmu 13cm. Při poslechu majáku OK0EK na Kelčském Javorníku v lokátoru JN89VJ jsem najednou zaslechl kromě vlastního signálu majáku na úrovní 54–55 ještě mnohem silnější signál s proměnlivým kmitočtem odpovídajícímu Dopplerovskému posuvu. Hned jsem si vybavil moje účinkování na 13cm v UHF IARU kontestu a pokusy s poslechem majáku OZ7IGY v pásmu 432 MHz odrazem od letadel. Jelikož jsem tedy nevysílal, zbyl čas, který jsem mohl věnovat tomuto testu. Pokusím se tedy navázat na již zmíněný test s OZ7IGY v minulém roce.

Při sledování majáku jsem udělal několik print screenů které jsou v příloze a ke každému obrázku zde napíši krátký komentář. Je mi jasné že provozem AS již pracuje řada stanic zcela běžně, ale já jsem během UHF kontestu navázal řadu pěkných a dlouhých DXů právě díky tomuto provozu a tak není od věci si tento provoz otestovat v klidu mimo „závodní vřavu“. Na printscreenech je vždy obrázek Airscoutu a také obrázek z programu WSJT, který dokresluje právě příjem odrazem od letadla. Maják OK0EK je od mého QTH 248 km daleko. Rovněž použití EME antény o průměru 10m není pro AS zcela ideální z důvodu velmi úzkého vyzařovacího diagramu, ale nic menšího po ruce nebylo a tak jsem použil co bylo na zahradě k mání. Jen doplním, že ozařovač byl s kruhovou polarizací a šumové číslo LNA používaného na EME je 0,4dB. Vlastní signál majáku je u mě s touto sestavou velmi dobře čitelný a v normálním provoze bych mu dal na ucho report 54–55. Nyní ale k vlastním obrázkům.

1-A380 – 13:30:03 UTC – do vazařovacího diagramu antény a majáku OK0EK se dostává letadlo Airbus A-380, tedy „létající fotbalové hřiště“. To je již velmi dostatečná plocha a tak je viděl jak krásně signál OK0EK s Doplerovským posuvem kopíruje jeho vlastní signál. U DX spojení obyčejně stanici neslyšíme přímo, ale pouze AS, tedy máme signál právě i s Dopplerovským pousvem. Obrázek ve vertikální ose odpovídá 1 minutě času, takže můžeme vidět, že by byl maják slyšet od 25 do 30 vteřin ještě mimo hlavní směr.

2-A380 – 13:30:57 UTC – A380 je přímo ve vyzařovacím diagramu, jenže ne mezi mnou a majákem, nýbrž vlastně nad majákem ve výšce okolo 12km, takže díky všesměrovému vyzařování atény majáku jsem schopen ho poslouchat

3-A380 – 13:31:25 UTC – A380 vylétá z vyzařovacího diagramu mojí antény a můžeme vidět jak krásně je maják slyšet s posuvem až –300Hz. pokud by byl maják 700 km daleko a vybaven parabolickou anténou ve směru do mého QTH, byl by signál mnohem silnější a Doppler by nebyl tak velký.

4-A380 – 13:33:11 UTC – A380 je již mimo spojnici mezi majákem a mým QTH, ale díky velikosti letadla a jeho odrazivé ploše slyším maják znovu, tentokrát back scaterem. Je vidět že maják vysílá i směrem do OM a HG :-)

Pokud tedy shrnu co je na obrázcích vidět a co bylo slyšet, dalo by se při přeletu takto velkého letadla snadno pracovat od 13:30 do 13:33, tedy skoro 3 minuty s DX stanicí. Pro normálního operátora spousta času takový DX uklofat i CW provozem.

5-ATR – obrázek ukazuje odraz od malého vrtulového letadla ATR42, pro použití na QSO by to nedalo.

6-B737 – obrázek ukazuje cca 20 vteřin vhodných ke spojení. Provozem SSB a při dobrých operátorech na obou stranách, kteří umí AS použít, akorát na QSO.

Následují 4 obrázky jen s ukázkou odrazu signálu od nějakých letadel, tohle jsem detailně nezkoumal, pouze jsem pořídil ty obrázky, opět obráze air3 ukazuje 1 minutový odraz od nějakého většího letadla, tedy spousta času i na CW QSO. Až budu mít zase nějaké další pásmo v parabole a chvíli času, zkusím udělat podobný pokus třeba s pásmem 9 – 6 nebo 3cm. Pokud to čte někdo, kdo podobné pokusničení absolvoval a má k tomu nějakou dokumentaci, budu rád, pokud se podělí o zkušenosti. 73 a spousty pěkných DXů na SHF – Zdeněk OK1DFC